آشنایی با هلی کوپتر TIGER ، ببر اروپا

آشنایی با هلی کوپتر TIGER ، ببر اروپا








تایگر ( EC 665 ) یک هلی کوپتر تهاجمی ساخت شرکت Eurocopter می باشد و در آلمان به تایگر ( ببر ) و در فرانسه و اسپانیا به " Tigre " ملقب می باشد . در سال 1984 ، با اعلام کشورهای فرانسه و آلمان غربی مبنی بر نیاز داشتن به یک هلی کوپتر پیشرفته در میادین جنگ ، قرار شد تا دو شرکت " Aérospatiale " ( فرانسه ) و MBB ( آلمان ) این نیاز را برطرف سازند . اما با توجه به هزینه های بسیار زیاد ، این قرارداد در سال 1986 لغو گردید . پس از آن در سال 1989 ، قرار دادی دوباره با این دو شرکت به امضا رسید که قرار شد این دو شرکت پنج فروند نمونه اولیه این هلی کوپتر را طراحی کند که قرار شد از این پنج فروند ، دو فروند بصورت و مسلح ( دارای مسلسل و ... ) و سه فروند دیگر فاقد جایگاه تسلیحات باشند . اولین نمونه آزمایشی در سال 1991 پرواز خود را انجام داد . با ادغام دو شرکت ذکر شده در سال 1992 و تشکیل گروه Eurocopter ، باعث شد تا روند ساخت این بالگرد بهبود یابد . تولید انبوه تایگر و تحویل به مشتریان از سال 2002 آغاز گردید و اولین فروند ( مدل HAP ) از هشتاد فروند سفارش داده شده توسط ارتش فرانسه ، در سال 2003 تحویل داده شد . همچنین در پایان همین سال ، تحویل نسخه UHT که توسط آلمان به عنوان یک هلی کوپتر پشتیبانی رزمی سفارش داده شده بود ، آغاز گردید .





طراحی


بدنه تایگر از 80٪ فیبر کربن تقویت شده پلیمری و کولار ، 11٪ آلمینیوم ، 6٪ تیتانیوم و ( 3 ٪ مواد دیگر ) ساخته شده است . روتور آن از فیبر پلاستیک ساخته شده که در برابر آسیب ها بسیار مقاوم هست . همچنین شرکت سازنده تضمین داده است که این هلی کوپتر در مقابل رعد و برق و پالس الکترومغناطیسی نیز مقاوم است . تایگر از بدنه ای مشابه با سایر هلی کوپتر های هم نوع خود که دو کابین خدمه پشت سر هم است ، استفاده می کند اما با این تفاوت که بر خلاف سایرین ، جایگاه خلبان در جلو و جایگاه افسر تسلیحات در عقب می باشد .




حفاظت


زره تایگر در مقابل توپ های autocannon 23MM مقاوم است و همچنین شامل سیستم " AN/AAR-60 " می باشد که توسط EADS توسعه یافته و شامل : رادار هشدار دهنده ، اخطار لیزری ، چف / فلیر و ... می باشد .




کنترل / ارتباطات



سیستم ناوبری تایگر شامل : دو اویونیک تالس ، دو مغناطیس سنج ، دو کامپیوتر اطلاعت و داده هوا ، ارتفاع سنج رادیوئی ، سیستم موقعیت یاب جهانی ( GPS ) و یک مجموعه از سنسورهای سرعت هوای کم می باشد . همچنین از سیستم پیوند داده ای Link 4A ، تالس اختصاصی PR4G و " STANAG 5066 " برخوردار است و رادیو های آن عبارتند از : HF ، MF ، UHF ، VHF ، گیرنده GPS و SATCOM نظامی .



موتور





این هلی کوپتر از دو موتور توربو شفت " MTR390 " ساخت شرکت رولزرویس بهره می برد .


مشخصات


نوع : توربو شفت


طول : 1.8 متر


قطر : 68 سانتی متر


وزن خشک : 169 کیلوگرم

حداکثر توان خروجی : 1465 اسب بخار


توربین : 1 مرحله توربین فشار بالا ، 2 مرحله توربین فشار پایین



نمایشگر کلاه هلمت





خدمه آلمانی با نمایشگر HMSD ساخت شرکت BAE مجهز گردیدند .


استرالیا نیز برای خدمه خود نمونه TopOwl ساخت تالس اویونیکز را برگزید .


خلبانان فرانسوی به نمایشگرهای TopOwl مجهز شده اند و همچنین در کابین خلبان یک " HUD " ساخت شرکت تالس اویونیکز نصب می باشد .




تاریخچه عملیاتی


در 26 جولای 2009 ، سه هلی کوپتر تایگر فرانسه برای اولین بار در فرودگاه بین المللی کابل مستقر شدند که هدف از این کار می توان به : آتش پشتیبانی ، ماموریت های شناسایی و کمک به نیروی های ائتلاف و پشتیبانی از آن ها برای سرکوب طالبان اشاره کرد . تا جولای سال 2010 ، این سه هلی کوپتر بالغ بر 1000 ساعت پرواز عملیاتی را در کارنامه خود به ثبت رساندند . اما در یکی از ماموریت های شبانه در 4 فوریه 2011 ، یک تایگر فرانسه در حدود 30مایلی شرق کابل سقوط کرد و خلبانان آن مجروح گردیدند . تایگر سابقه خدمت در لیبی را به همراه هلی کوپتر آپاچی آن هم در سال 2011 دارد .









انواع مدل ها



Tiger HAP


Tiger UH


Tiger ARH


Tiger HAD



صادرات






در دسامبر سال 2001 ، بر اساس قرار دادی میان ارتش استرالیا و Eurocopter ، قرار شد تا 22 فروند هلی کوپتر تایگر مدل " ARH " در سال 2004 تحویل آن شود و همچنین مقرر شد تا 18 فروند از 22 فروند سفارش داده در خاک استرالیا و در مرکز " Brisbane " که متعلق به سازمان هوافضای استرلیا می باشد ، مونتاژ گردد . در سپتامبر سال 2003 ، اسپانیا در خواست خرید مدل " HAP " این هلی کوپتر را ارائه کرد . هر 24 فروند سفارش داده شده ، به سیستم های موشکی " PARS 3 LR " و " Mistral " و همچنین به موتور های پیشرفته MTR390 نیز مجهز می باشند . اما در سال 2006 ، ارتش اسپانیا موشک ضد تانک " Rafael Spike-ER " را برای تایگر های خود برگزید . لازم به ذکر است که فرانسه تصمیم گرفته تا تمامی تایگرهای خود را به سطح " HAD " ارتقا دهد . در ژوئیه سال 2006 ، دولت عربستان با امضای قرار دادی خواستار 142 فروند از این هلی کوپتر بود که این شامل 12 هلی کوپتر هجومی تایگر می شد ولی بعدا به دلایلی این قرار داد از سوی عربستان سعودی لغو گردید . در ابتدای رقابت تسلیحاتی برای تامین نیاز هند به یک هلی کوپتر تهاجمی به تعداد 22 فروند ، گزارشات حاکی از آن بود که تایگر توانایی رقابت با همتایان روسی خود یعنی " Mi-28 " و " Ka-50 " را دارد اما خلاف این امر ثابت شد و بدلیل این که تایگر در حال ارتقا بود ، تایگر از رقابت خارج شد . بعد از این ، تایگر در رقابت تسلیحاتی جدید برای تامین نیاز کره جنوبی به یک هلی کوپتر تهاجمی به تعداد 20 فروند ، میان " AH-64 " و " T-129 " قرار گرفت .




کاربران


فرانسه


آلمان


استرالیا


اسپانیا




مشخصات


خدمه : دو نفر


طول بدنه : 14.08 متر


ارتفاع : 3.83 متر


وزن خالی : 3060 کیلوگرم


حداکثر وزن برخاست : 6،000 کیلوگرم


ظرفیت سوخت داخلی : 1080 کیلوگرم


حداکثر سرعت : 290 کیلومتر / ساعت


برد : 800 کیلومتر ( با مخازن خارجی : 1300 کیلومتر )


سقف پرواز : 4000 متر


نرخ صعود: 10.7 متر / ثانیه





تسلیحات


1 توپ 30 MM در دماغه



جایگاه حمل سلاح داخلی


1 غلاف autocannon 20 mm


غلاف راکت غیر هدایت شونده 68 mm


غلاف راکت هیدرا 70mm


4 موشک AGM-114 هلفایر ( فرانسه / استرالیا )


4 موشک Spike-ER ( اسپانیا )





موشک Spike-ER




4 موشک PARS 3 LRN ( آلمان )



موشک PARS 3 LRN



4 موشک HOT3 ( آلمان )



موشک HOT3




جایگاه حمل سلاح خارجی




2 موشک Mistral

موشک Mistral





غلاف راکت غیر هدایت شونده SNEB / 68 mm




غلاف راکت غیر هدایت شونده هیدرا / 70mm


































:: موضوعات مرتبط: نیروی هوایی , ,
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
نویسنده : HP
تاریخ : پنج شنبه 28 دی 1391
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: